Przełom w technologii produkcji baterii cynkowo-powietrznych

poprzednie następne

Pracownicy naukowi Uniwersytetu w Sydney i Nanyang Technological opublikowali na łamach magazynu Advanced Materials artykuł dotyczący nowej metody produkcji baterii cynkowo-powietrznych. Nazwa tych baterii wiąże się z materiałami wykorzystanymi do budowy elektrod i katalizatora, którymi są cynk oraz tlen pochodzący z powietrza. W ich wnętrzu znajduje się też membrana wykonana z aktywnego węgla oraz elektrolit, najczęściej w postaci wodorotlenku potasu. Akumulator ma budowę otwartą i w procesie ładowania oraz rozładowania odpowiednio pobiera oraz oddaje tlen z/do atmosfery.

Mimo iż tego typu baterie są stosowane w przemyśle od kilku lat, to w większości przypadków nie były do tej pory w stanie stawić czoła tradycyjnym akumulatorom litowo-jonowym, ze względu na niedopracowany system produkcji. Yuan Chen, który przewodził pracom nad nowymi sposobami produkcji jest zdania, że jego zespół dokonał przełomu i w niedalekiej przyszłości obecnie stosowane akumulatory ustąpią pola nowszemu rozwiązaniu.


Udało się nie tylko poprawić sam proces produkcji, ale też zastąpić dotychczas stosowane w procesie produkcji materiały jak platyna czy tlenek irydu na znacznie tańsze odpowiedniki, takie jak kobalt, nikiel oraz żelazo. Podczas badania żywotności produkowanych w ten sposób baterii odnotowano 10% spadek pojemności po 60 cyklach rozładowania i ponownego naładowania akumulatora w 120 godzinnym cyklu.