Microsoft prezentuje DirectX level 12_2
Microsoft wydając DirectX 12 Ultimate wprowadził sporo nowości, których część kart po prostu nie wspiera. Teraz pojawiła się natomiast druga duża aktualizacja, o symbolu level 12_2, która też dodaje kilka nowych rzeczy i modyfikuje już istniejące funkcje. Mamy więc do czynienia z API DX12, DX 12 Ultimate i DX Ultimate (lvl 12_2). Dla mniej zorientowanych w temacie użytkowników może to być niestety mylące. Tym bardziej, że nowa wersja bibliotek wymaga sterownika z modelem WDDM 2.0 i Shader Model 6.5, a wprowadzone przez nią funkcje wymagają zastosowania komponentu o nazwie Direct3D 12. Przypomnę, że poprzednia generacja operowała jeszcze na Direct3D 11. W sumie mamy niezły bajzel w nazewnictwie, a jednymi kartami, które na dzień dzisiejszy potrafią wykorzystać nowe API są układy od Nvidii z GPU Turing.
To na szczęście niebawem się zmieni za sprawą premiery kart z GPU na bazie RDNA2 i Ampere.
Wracając jednak do DX12 level 12_2, nowe biblioteki wprowadzają naprawdę dużo modyfikacji, z których najwięcej dotyczy czterech funkcji. Są to:
• DirectX raytracing – wiadomo, to samo, co u Nvidii, tylko programowo
• Mesh shaders – nowy sposób na lepsze cieniowanie obiektów (stanowi połączenie istniejących rozwiązań)
• Variable rate shading – technika odpowiedzialna za cieniowanie obiektów w różnej rozdzielczości w zależności od ich położenia. Polega na podzieleniu obrazu na obszary, z których każdy jest cieniowany osobno przy różnych ustawieniach shaderów. Obszary, na które często patrzymy mają każdy piksel cieniowany osobno, a w pozostałych piksele są łączone w grupy i cieniowane wspólnie.
• Sampler feedback – odpowiada za optymalizowanie zużycia pamięci, poprzez lepsze zarządzanie teksturami i mipmapami.