Pierwsze nieoficjalne informacje techniczne o architekturze Navi

W sieci pojawiły się nieoficjalne informacje na temat architektury Navi, której prezentacja jest spodziewana w przyszłym tygodniu podczas targów Computex. Według nich, zmiany dokonane podczas przejścia z architektury Vega do architektury Navi dotyczą m.in. innego pogrupowania procesorów strumieniowych w celu poprawy ich wydajności i efektywności wykorzystania. GPU Navi 10 ma posiadać łącznie 2560 procesorów strumieniowych, umieszczonych w 8 blokach Shader Engine. W każdym bloku Shader Engine znajdzie się natomiast po pięć jednostek Compute Units złożonych z 2 x 32 procesorów strumieniowych.

Dla porównania dotychczasowe karty z serii Polaris i Vega posiadają po cztery bloki Shader Engine, złożone z odpowiednio: 11 lub 16 jednostek Compute Units, z których każda zawiera zestaw 1 x 64 procesorów strumieniowych. Jednocześnie pojedyncze procesory strumieniowe w serii Vega są nieco bardziej rozbudowane niż w serii Polaris.

Architektura Navi wprowadza natomiast znaczące zmiany w głównej budowie GPU. Podwojenie liczby bloków Shader Engine ma dać trzy zasadnicze korzyści. Po pierwsze jednostki Compute Units będą zarządzane przez większą liczbę planistów zadań (schedulerów), co poprawi efektywność ich wykorzystania. Natomiast wzrost liczby bloków Shader Engine z 4 do 8 pozwoli całemu GPU na zwiększenie równoległości obliczeń. Trzecia z zasadniczych korzyści tej modyfikacji to natomiast podwojenie jednostek odpowiedzialnych za obliczenia geometryczne i teselację - jednostki te przynależą do całego bloku Shader Engine. 

Warto dodać, że podobne zmiany, dotyczące podzielenia dostępnych jednostek na mniejsze "zespoły robocze" zostały wprowadzone przez Nvidia podczas przejścia z architektury Kepler do architektury Maxwell (GeForce GTX 980) i spowodowały, że GeForce GTX 980 z 2048 procesorami strumieniowymi był prawie dwukrotnie bardziej wydajny niż GeForce GTX 770 z 1536 procesorami strumieniowymi.

Kontynuując, flagowy model karty z GPU Navi 10, oprócz 2560 procesorów strumieniowych, ma posiadać 64 jednostki ROP oraz 256-bitowy interfejs pamięci GDDR6. Wydajność tej karty ma przewyższać oferowaną przez GeForce RTX 2070, co oznacza, że powinna być zbliżona do oferowanej przez kartę Radeon VII. Słabszy model nowego z Radeonów, otrzyma prawdopodobnie GPU z 4 jednostkami Compute Units w każdym z 8 Shader Engine, co da liczbę 2048 procesorów strumieniowych. Wydajność tej karty ma przewyższać oferowaną przez GeForce RTX 2060. 

Więcej informacji poznamy już za kilka dni podczas targów Computex.