Jak wykorzystać media społecznościowe do przyjmowania płatności - przewodnik dla przedsiębiorców
Kto kupuje w mediach społecznościowych?
Przeciętny Polak spędza w internecie około dwóch godzin dziennie. Znaczną część tego czasu poświęca mediom społecznościowym, a zdarza się, że robi tam również zakupy. Z badań Fundacji Kobiet e-biznesu, których wyniki opublikowano w “Raport the power of social & live commerce. Edycja 2022”, dowiadujemy się, że w 2021 roku, 27% Polaków kupowało przez platformy społecznościowe, a rok później już 36%. Handel w social mediach zyskuje więc na popularności.
Z tego samego badania wynika również, że w platformach społecznościowych kupują głównie młode kobiety z małych miast. Im starsi ankietowani, tym rzadziej korzystają z tego kanału sprzedaży.
Z perspektywy klientów, robienie zakupów i dokonywanie płatności w mediach społecznościowych jest szybkie, łatwe, intuicyjne i atrakcyjne cenowo. Jeśli Twoja oferta jest skierowana do młodych osób, może się okazać, że będzie to dla Ciebie nowy, dochodowy kanał sprzedaży.
Gdzie i co warto sprzedawać?
Najpopularniejszym serwisem społecznościowym wśród kupujących jest Facebook. Popularne są również: Instagram, YouTube, TikTok. Zakupów w czasie transmisji na żywo dokonał już co czwarty Polak, a co dziesiąty robi to często.
Sklepy sprzedają w mediach społecznościowych najczęściej odzież i obuwie, kosmetyki i perfumy, książki, płyty i filmy, artykuły dziecięce i zabawki oraz meble i produkty związane z wystrojem wnętrz, a ostatnio również sprzęt RTV i AGD.
Jak sprzedawać w mediach społecznościowych?
Kanały społecznościowe są dużym wsparciem sprzedaży. Obecnie trudno już wyobrazić sobie biznes, który nie wykorzystuje tego potencjału. Jak możesz wejść do świata social mediów ze swoimi produktami lub usługami?
Jeśli masz platformę sprzedażową, możesz kierować klientów z social mediów do odpowiedniej karty produktu w swoim sklepie. Możesz to zrobić na przykład z poziomu Menedżera reklam na platformach Meta. Najbardziej popularnym sposobem sprzedaży jest wstawienie zdjęcia produktu z opisem i ustawienie opcji „Kup teraz”. Po kliknięciu w link klient zostanie przeniesiony na kartę produktową w e-sklepie. Możesz również zdecydować się na organizację transmisji live, które obecnie są bardzo popularne.
Jeśli nie masz sklepu internetowego, również możesz sprzedawać w mediach społecznościowych. Jednym z rozwiązań jest przekierowanie klientów do portali z ogłoszeniami, w których znajduje się Twoja oferta. Jeśli chcesz umożliwić klientom zakup od razu, bez przekierowania, możesz zdecydować się na publikację linku do produktu, który od razu będzie umożliwiał dokonanie płatności.
Jak przyjmować płatności w mediach społecznościowych?
Jednym z dostępnych na rynku rozwiązań jest to oferowane przez serwis 1koszyk. Platforma umożliwia wygenerowanie linku do konkretnego produktu lub usługi. Po kliknięciu w link, klient trafia na stronę z konkretną ofertą. Dzięki temu, że 1koszyk jest zintegrowany z bramką płatniczą Autopay, klient będzie mógł skorzystać z płatności elektronicznych, żeby zapłacić za ten zakup. Będzie mógł również wybrać kuriera, który dostarczy mu zakupy. Link do Twojej oferty możesz opublikować w dowolnych miejscu – np. w poście na Facebooku, w opisie transmisji na żywo, czy w relacji.
Czy warto umożliwiać płatności w mediach społecznościowych?
Media społecznościowe są potężnym narzędziem, które umożliwia bezpośrednie dotarcie do klientów. Wykorzystanie płatności w mediach społecznościowych otwiera nowe możliwości na zwiększenia przychodów, budowanie zaangażowania i gromadzenia danych o klientach, które w przyszłości można wykorzystać do personalizacji ofert.
Artykuł sponsorowany